پایان چهاردهمین مسابقات آزاد بین المللی دبی 2012

پایگاه همدان شطرنج

پایان چهاردهمین دوره مسابقات آزاد بین المللی دبی-امارت

قهرمانی "نی هوا" از چین به لطف امتیازشکنی بهتر

چهاردهمین دوره مسابقات شطرنح آزاد بین المللی دبی در ایالات متحده عربی با قهرمانی استاد بزرگ "نی هوا" از چین پایان یافت. در پایان دور نهم و آخر رقابتها ،استادبزرگ "نی هوا" از چین،استاد بزرگ "بادور جوبوا" از گرجستان،استاد بزرگ "میشل مچدلیشویلی"  از گرجستان،استاد بزرگ "نورموندس میزیس" از لیتوانی و استاد بزرگ چاندا ساندیپان" از هند همگی با کسب 7 امتیاز و به ترتیب با احتساب امتیازشکنی در مکانهای اول تا پنجم قرار گرفتند.

اطلاعات مسابقات

 

در این دوره از مسابقات که با نام جام" شیخ سعید بن حمدان آل مکتوم" هم شناخته می شود، 176 شطرنجباز متشکل از 36 استاد بزرگ،5 استاد بزرگ بانوان،23 استاد بین النللی،6 استاد بین المللی بانوان و 15 استاد فیده از 32 ملیت مختلف در شهر دبی در کشور امارات متحده عربی به مصاف حریفان رفتند. 

از کشور عزیزمان،ایران هشت شطرنجباز(استاد بزرگ احسان قائم مقامی،استاد بزرگ مرتضی محجوب،استاد بین المللی ابراهیم احمدی نیا،استاد فیده شاهین کوهستانی،استاد بین المللی بانوان شایسته قادرپور،استاد بین المللی بانوان ساسادات خادم الشریعه،علی عابدی و اراهیم مومنی) حضور دارند که از 14 تا 24 آوریل با حریفان به رقابت پرداخنند.
گفتنی است در این دوره از مسابقات که سال به سال بر ارزش و اعتبار و البته جایزه مادی آن از حیث حضور بازیکنان سرشناس و طراز اول افزوده می شود،استادبزرگ گرجی "بادورجوباوا" با درجه 2706 با قرار داشتنن در صدر جدول آغازین مسابقات به عنوان بخت نخست قهرمانی مسابقات به شمار می رفت و پس از وی استاد بزرگ "لکو وان ولی" از هلند با درجه 2691 در جای دوم قرار داشت و استاد بزرگ "ولادیمیر آکوپیان" از ارمنستان با درجه 2684 در جای سوم ایستاده بود.در مورد اعتبار این مسابقات همین بس که احسان قائم مقامی  استاد بزرگ کشورمان با درجه 2581 در رتبه 26 جدول آغازین مسابقات قرار گرفته بود.

شایان ذکر است برای این دوره از مسابقات در مجموع مبلغ 50،000 دلار جایزه نقدی در نظر گرفته شده بود که مبلغ 10،000 دلار آن به قهرمانی مسابقات اهدا شد.داور بین المللی اماراتی "عبدالرحیم مهدی" کار قضاوت بازیها را زیر نظر داشت.

گزارش پایانی

در دور نهم و پایانی رقابتها "نورماندس میزیس" از لیتوانی در برابر  "چاندا ساندیپان" از هند مساوی کرد تا هر دو نفر 6 امتیازی شوند و به ترتیب در مکانهای چهارم و پنجم قرار گیرند."بادور جوبوا" از گرجستان که بخت نخست قهرمانی مسابقات به شمار می رفت در دور پایانی با مهره سیاه بر "سورینا شکار گانگولی" از هند غلبه کرد تا 7 امتیازی شود و به جمع صدرنشیان بپیوندد."جوبوا" در پایان و با احتساب امتیازشکنی پس از "نی هوا" و بالاتر از سایر هم امتیازیها در مکان دوم قرار گرفت."میشل مچدلشویلی" از ارمنستان دست به کار بزرگی زد و "لکو وان ولی" استاد بزرگ سرشناس آلمانی را مغلوب کرد.این برد برای استاد بزرگ گرجی مکان سوم را به ارمغان آورد.

بدین ترتیب و در پایان رقابتها استاد بزرگ نی هوا" از چین با 7 امتیاز و به لطف امتیازشکنی بهتر بالاتر از سایر هم امتیازیها عنوان قهرمانی را به دست آورد."بادور جوبوا" از گرجستان که با در جه 2706 بخت نخست قهرمانی مسابقات به شمار می رفت با همین امتیاز در مکان دوم قرار گرفت."میشل مچدلیشویلی" از ارمنستان،"نورموندس میزیس" از لیتوانی و "چاندا ساندیپان" سایر 7 امتیازیها بودند که به ترتیب مکانهای سوم تا پنجم را از آن خود کردند.

"نی هوا" استاد بزرگ چین با 7 امتیاز و به لطف امتیازشکنی بهتر مقام قهرمانی

و جایزه 10.000 دلاری را از آن خود کرد

"بادور جوبووا" بخت نخست قهرمانی مسابقات و قهرمان مسابقات بلیتس دبی

در پایان در مکان دوم رده بندی نهایی قرار گرفت

"میشل مچد لشویلی" استاد بزرگ ارمنی دست به کار بزرگی زد

و با شکست "لکو وان ولی" از هلند با 7 امتیاز در جای سوم قرار گرفت

"نورماندس میزیس" از لیتوانی که درمقاطعی عنوان صدرنشینی را به تنهایی

در اختیار داشت در پایان با 7 امتیاز در جای چهارم ایستاد

"چاندا ساندیپان" از هند  با 7 امتیاز و تنها با احتساب

امتیازشکنی بدتر در جای پنجم قرار گرفت

اما شطرنجبازان کشورمان که پیش از این دور امیدی به قرار گرفتن در رده های بالایی جدول را نداشتند با خیالی راحت و به دور از فشارهای ناشی از دست دادن مقام به مصاف حریفان رفتند.در دور پایانی احسان قائم مقامی در مقابل استاد بین المللی "نیکیل شیام"(2490) از هند به تساوی رسید و در مجموع با 6 امتیاز در مکان 26 رده بندی نهایی قرار گرفت.نکته جالب توجه درمورد قائم مقامی اینکه وی در جدول آغازین مسابقات هم در رتبه 26 قرار داشت. استاد بزرگ مرتضی محجوب "سورندران"(2216) از هند را مغلوب کرد و با 5.5 امتیاز در مکان پنجاهم قرار گرفت.شایسته قادرپور بر"عبدالوهاب مروان"(2072) از کشور میزبان غلبه کرد و با رساندن امتیازات خود به عدد 5 مکان 63 را از آن خود کرد. شاهین کوهستانی که در این دوه از رقابتها فروغ همیشگی را نداشت از استاد بزرگ "گئورگی تیموشنکو"(2569) از اکراین شکست خورد و با همان 5 امتیاز در مکان 65 ایستاد.علی عابدی با غلبه بر "رامز سمیر"(2079) از مصر و کسب 5 امتیاز در جای 66 قرار گرفت.ابراهیم احمدی نیا در ادامه ناکامیهای خود به حریف دور قبل قائم مقامی، استاد بین المللی "کوره آکشایراج"(2422) باخت و در پایان با 4.5 امتیاز در مکانی بهتر از 75 قرار نگرفت. ساراسادات خادم الشریعه در برابر استاد بین المللی هند "دهوپاده سواپنیل"(2426) تن به شکست داد و در پایان با 4.5 امتایاز در مکان 83 قرار گرفت و در پایان ابراهیم مومنی بازی را به استاد فیده اماراتی "فرهان محمد"(2286) واگذار کرد و با 4 امتیاز و قرار گرفتن در مکان 91 به کار خود در این دوره از رقابتها پایان داد.(مشاهده رده بندی نهایی)

استاد بزرگ احسان قائم مقامی(2581) استاد بزرگ سرشناس کشورمان

با عملکرد 2499 وکسب 6 امتیاز در مکان 26 قرار گرفت

 استاد بزرگ مرتضی محجوب(2455 ) دیگر استاد بزرگ حاضر در مسابقات

از کشورمان با عملکرد 2310 و با 5.5 امتیاز پنجاهم شد

استاد بین المللی بانوان شایسته قادرپور(2248) با 5 امتیاز

و عملکرد 2290  در مکان 63  ایستاد

استاد بین المللی بانوان ساراسادات خادم الشریعه(2235)

با 4.5 امتیاز و عملکرد 2138 در مکانی بهتر از 83 قرار نگرفت

علی عابدی(2197) با 5 امتیاز و عملکرد 2307 در مکان 66 قرار گرفت

استاد بین المللی ابراهیم احمدی نیا(2379) که نیمی خوب و نیمی بد بود

با عملکرد 2370 و کسب 4.5 امتیاز در جایگاه 83 قرار گرفت

ابراهیم مومنی (2145) شطرنجباز خوزستانی کشورمان

با عملکرد 2201 و کسب 4 امتیاز در مکان 91 ایستاد

نمایی از جام قهرمانی مسابقات

 رده بندی نهایی مسابقات [لینک کمکی]
نتایج نمایندگان کشورمان در یک نگاه
 
سایت رسمی مسابقات

دریافت فایل کلی PGN مسابقات

        منبع : سایت شطرنجیان و سایت آچمزط

www.hamadanchess.lxb.ir




لطفا نظرات ، پيشنهادات ، انتقادات و مطالب مورد نظر خود را با ما درميان بگذاريد .

اسلایدر